Statut
Statut Klubu Żeglarskiego „Naktuz”
Rozdział I Nazwa, siedziba władz, teren działania i charakter prawny
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Żeglarski „Naktuz”, w skrócie K.Ż. „Naktuz”, zwany w dalszym ciągu statutu „Klubem”.
§ 2
- Terenem działania Klubu jest Rzeczypospolita Polska oraz obszar poza jej granicami.
- Siedzibą Klubu jest miasto Jastrzębie Zdrój.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
§ 4
Klubowi przysługuje prawo :
- Używania:
a) proporca klubowego,
b) odznaki i emblematu klubowego,
c) legitymacji członkowskiej . - Wydawania materiałów szkoleniowych i biuletynów.
§ 5
Klub używa podłużnej pieczęci o następującej treści: > Klub Żeglarski „Naktuz” < oraz imiennych pieczęci funkcyjnych.
§ 6
Klub może należeć do innych stowarzyszeń i organizacji o pokrewnych celach i rodzaju działalności.
Rozdział II Cel i środki działania
§ 7
Celem K.Ż. „Naktuz” jest:
- Organizacja wypoczynku oraz imprez sportowych.
- Prowadzenie działalności szkoleniowej.
- Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
§ 8
- Działalność Klubu opiera się na pracy społecznej jego członków.
- Dla osiągnięcia celu określonego w § 8 Klub stosuje, w miarę potrzeb, następujące środki działania:
- zrzesza osoby uprawiające żeglarstwo,
- czuwa nad zachowaniem należytego poziomu moralnego i wychowawczego wśród żeglarzy i działaczy,
- organizuje zawody i imprezy żeglarskie, również dla osób nie będących członkami Klubu,
- organizuje szkolenie sportowych i technicznych kadr żeglarskich,
- kontroluje przestrzeganie przez swoich członków zasad bezpieczeństwa żeglugi,
- inicjuje i podejmuje z zachowaniem obowiązujących w danym przedmiocie przepisów, inną działalność zmierzającą do realizacji swych celów i zadań oraz opracowuje plany działalności żeglarskiej,
- współpracuje z innymi klubami, organizacjami lub instytucjami,
- zarządza własnym i powierzonym sprzętem, obiektami i urządzeniami służącymi żeglarstwu.
Rozdział III Członkowie Klubu ich prawa i obowiązki
§ 9
- Członkowie Klubu dzielą się na zwyczajnych, honorowych i nadzwyczajnych.
- Członkiem Klubu może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, korzystając z prawa określonego w artykule 3 Prawa o Stowarzyszeniach.
- Przyjęcie w poczet Członków Klubu następuje decyzją zarządu na podstawie złożonej pisemnej deklaracji.
- Osoby niepełnoletnie przedkładają pisemną zgodę rodziców lub prawnych opiekunów.
- Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba, która położyła szczególne zasługi w rozwój żeglarstwa lub Klubu.
- Członek honorowy posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego bez obowiązku opłacania składek.
- Członkiem nadzwyczajnym może zostać, na warunkach określonych przez zarząd Klubu, osoba prawna zainteresowana działalnością Klubu,.
- Członek nadzwyczajny bierze udział w zebraniach Klubu poprzez upoważnionych przedstawicieli z głosem doradczym.
§ 10
- Członek Klubu ma prawo:
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością Klubu,
- wysuwać postulaty i wnioski wobec Władz Klubu,
- uczestniczyć z głosem stanowiącym w walnym zebraniu,
- wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
- uczestniczyć we wszystkich imprezach, kursach i obozach organizowanych przez Klub, używać proporca i odznaki klubowej.
- Członkowie niepełnoletni do 16 lat nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego, oraz prawa udziału w głosowaniu na Walnym Zebraniu.
§ 11
Członkowie Klubu zobowiązani są do:
- Czynnego udziału w realizowaniu zadań Klubu.
- Ścisłego przestrzegania postanowień regulaminowych Klubu oraz przepisów, uchwał i regulaminów obowiązujących w żeglarstwie amatorskim.
- Realizacji zadań statutowych oraz podporządkowania się decyzjom władz klubowych.
- Regularnego opłacania składek.
- Stałego podnoszenia swych umiejętności żeglarskich.
- Dbałości o urządzenia i sprzęt klubowy.
§ 12
- Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- wystąpienia członka Klubu zgłoszonego na piśmie, po opłaceniu wszystkich zaległych składek i innych należności,
- skreślenia decyzją Zarządu z listy członków,
- wykluczenia członka Klubu decyzją Zarządu,
- rozwiązania Klubu,
- Członek Klubu może być skreślony z listy członków w przypadku:
- uchylania się od realizacji statutowych zadań Klubu,
- nieopłacenia składek przez okres 6 miesięcy
- Członek Klubu może zostać wykluczony jeżeli w sposób rażący narusza interesy Klubu, przepisy żeglarskie lub też postanowienia Statutu.
§ 13
- Sprawy dyscyplinarne rozstrzyga Zarząd Klubu w składzie poszerzonym o przedstawicieli Komisji Rewizyjnej.
- W sprawach dyscyplinarnych i członkostwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania.
§ 14
- Za wzorowe wykonywanie swych obowiązków i aktywny udział w pracy Klubu członkowie mogą być wyróżnieni:
- pochwałą,
- dyplomem,
- nagrodą rzeczową lub fundacją imprezy żeglarskiej.
- Za nieprzestrzeganie przez członków Klubu Statutu, zarządzeń i uchwał władz przewiduje się następujące sankcje:
- upomnienie,
- czasowe zawieszenie w prawach członka,
- wykluczenie.
- Postępowanie dyscyplinarne wszczyna Zarząd Klubu, zgodnie z § 13 niniejszego Statutu.
Rozdział IV Władze Klubu
§ 15
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja władz trwa 4 lata.
- Jeżeli inne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów, przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie zwołanego zebrania, bez względu na ilość osób uprawnionych do głosowania.
- Tryb głosowania ustala Walne Zebranie.
- Zarząd Klubu i Komisja Rewizyjna konstytuują się na pierwszym posiedzeniu.
§ 16
Walne Zebrania dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zebrania zwyczajne odbywają się corocznie w I kwartale, w miejscu i terminie ustalonym przez Zarząd Klubu, z tym” że, co cztery lata odbywają się zebrania sprawozdawczo – wyborcze / § 15 pkt. 2 /
- Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się na skutek:
- uchwały poprzedniego Walnego Zebrania lub Zarządu podjętej większością 2/3 głosów osób obecnych, uprawnionych do głosowania,
- wniosku Komisji Rewizyjnej,
- wniosku zgłoszonego przez co najmniej 50 % członków zwyczajnych Klubu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie musi być zwołane w terminie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku.
§ 17
W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym:
- Członkowie Zarządu OZŻ i PZŻ.
- Osoby zaproszone przez Zarząd Klubu.
§ 18
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
- Uchwalanie w przewidzianym trybie zmian w Statucie Klubu.
- Uchwalanie kierunków i programu działania.
- Nadawanie godności członka honorowego.
- Zatwierdzanie sprawozdań Komisji Rewizyjnej i Zarządu
- Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi
- Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu.
- Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach wniesionych w odpowiednim trybie przez członków i władze nadrzędne oraz Zarząd Klubu.
- Ocena działalności Klubu.
- Ustalanie wysokości składek i innych opłat.
- Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu zgodnie z § 16 pkt. 1.
- Decydowanie o przystąpieniu do innych stowarzyszeń i organizacji.
- Odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Decyzja o zbyciu lub nabyciu nieruchomości.
§ 19
Żadna z uchwał Walnego Zebrania nie może być sprzeczna z aktualnie obowiązującymi przepisami.
§ 20
Zarząd Klubu jest wykonawcą uchwał Walnego Zebrania i stoi na straży postanowień niniejszego Statutu w okresie między Walnymi Zebraniami.
- Zarząd Klubu składa się z 3÷5 członków – liczbę członków Zarządu ustala każdorazowo Walne Zebranie.
Zarząd wybiera ze swego grona Komandora Klubu, vice komandora i sekretarza Klubu. Stanowią oni Prezydium Zarządu. - Do ważności uchwał Zarządu potrzebna jest obecność 2/3 jego członków, w tym Komandora lub vice Komandora.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów z tym, że. w razie ich równej ilości decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- Zebrania Zarządu zwołuje w razie potrzeby Komandor lub vice Komandor, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- W zebraniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej oraz osoby zaproszone przez Zarząd.
- Zebranie przygotowuje wyznaczony członek Prezydium.
§ 21
W zakresie działania Zarządu w szczególności jest :
- Reprezentowanie Klubu na zewnątrz.
- Zwoływanie Walnych Zebrań, wykonywanie ich uchwał oraz składanie sprawozdań z działalności Klubu.
- Przyjmowanie i skreślanie członków Klubu oraz prowadzenie ich ewidencji.
- Sprawowanie władzy dyscyplinarnej wobec członków Klubu / § 13 i 14/.
- Ustalanie przepisów i regulaminów wewnętrznych, niezbędnych w działalności Klubu.
- Podejmowanie decyzji nie zastrzeżonych dla Walnego Zebrania.
- Uchwalanie budżetów i przyjmowanie bilansów oraz zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu.
§ 22
Postanowienia Zarządu obowiązują wszystkich członków Klubu.
§ 23
Klub reprezentowany jest przez dwóch członków Prezydium.
§ 24
Zarząd ma prawo obsadzić wakaty w ilości nie przekraczającej 1/3 regulaminowej liczby członków Zarządu.
§ 25
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 ÷ 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu przewodniczącego i sekretarza.
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby będące członkami Zarządu Klubu bądź związane z Klubem umową o pracę.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy :
- przeprowadzanie okresowych kontroli statutowej i finansowej działalności Klubu,
- wydawanie poleceń pokontrolnych,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
- występowanie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu lub Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu,
- Przedstawiciele Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu Klubu.
§ 26
Zmian w składzie Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie.
Rozdział V Fundusze i majątek Klubu.
§ 27
- Na fundusze Klubu składają się :
- składki członkowskie,
- opłaty wpisowe,
- dotacje, subwencje, darowizny,
- dochody z działalności statutowej Klubu.
- Klub może posiadać własny majątek w postaci sprzętu żeglarskiego, turystycznego oraz innych urządzeń i nieruchomości zakupionych ze środków własnych lub przekazanych na własność lub użytkowanie.
- Dla ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Prezydium.
§ 28
- Cały majątek Klubu podlega ścisłej ewidencji w Klubie.
- Klub może powierzyć pieczę nad posiadanym majątkiem osobom fizycznym, z zachowaniem wszystkich obowiązujących norm formalno-prawnych.
§ 29
Klub może przyjmować na czasowe używanie / czarter / majątek zakładów pracy, instytucji, organizacji społecznych i osób fizycznych w oparciu o prawidłowo sporządzone umowy.
§ 30
Funduszem i majątkiem Klubu dysponuje Zarząd w oparciu preliminarz budżetowy.
Rozdział VI Postanowienia końcowe
§ 31
- Rozwiązanie Klubu może nastąpić:
- na podstawie uchwały podjętej przez Walne Zebranie większością 2/3 obecnych i uprawnionych do głosowania.
- w przypadku zmniejszenia się liczby członków poniżej 15 osób.
- O trybie likwidacji majątku Klubu decyduje Walne Zebranie.
§ 32
- Wnioski w sprawie zmian Statutu powinny być złożone na piśmie do Zarządu Klubu co najmniej na 30 dni przed Walnym Zebraniem. Zmiana Statutu musi być przewidziana w porządku obrad Walnego Zebrania.
- Dla swej ważności zmiana Statutu wymaga uchwały podjętej większością 2/3 głosów.
§ 33
Prawo interpretacji postanowień niniejszego Statutu i wewnętrznych przepisów Klubu przysługuje wyłącznie Zarządowi Klubu i Walnemu Zebraniu.
§ 34
Uchwała o zmianie statutu oraz uchwała o likwidacji Klubu wymagają zgłoszenia do organu nadzoru.
Niniejszy Statut uchwalono na Walnym Zebraniu w dniu 6 kwietnia 2002 r.