Statut

Statut Klubu Żeglarskiego „Naktuz”

Rozdział I Nazwa, siedziba władz, teren działania i charakter prawny

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę Klub Żeglarski „Naktuz”, w skrócie K.Ż. „Naktuz”, zwany w dalszym ciągu statutu „Klubem”.

§ 2

  1. Terenem działania Klubu jest Rzeczypospolita Polska oraz obszar poza jej granicami.
  2. Siedzibą Klubu jest miasto Jastrzębie Zdrój.

§ 3

Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.

§ 4

Klubowi przysługuje prawo :

  1. Używania:
    a) proporca klubowego,
    b) odznaki i emblematu klubowego,
    c) legitymacji członkowskiej .
  2. Wydawania materiałów szkoleniowych i biuletynów.

§ 5

Klub używa podłużnej pieczęci o następującej treści: > Klub Żeglarski  „Naktuz” < oraz imiennych pieczęci funkcyjnych.

§ 6

Klub może należeć do innych stowarzyszeń i organizacji o pokrewnych celach i rodzaju działalności.

Rozdział II Cel i środki działania

§ 7

Celem K.Ż.  „Naktuz” jest:

  1.  Organizacja wypoczynku oraz imprez sportowych.
  2. Prowadzenie działalności szkoleniowej.
  3. Podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.

§ 8

  1. Działalność Klubu opiera się na pracy społecznej jego członków.
  2. Dla osiągnięcia celu określonego w § 8 Klub stosuje, w miarę potrzeb, następujące środki działania:
    1. zrzesza osoby uprawiające żeglarstwo,
    2. czuwa nad zachowaniem należytego poziomu moralnego i wychowawczego wśród żeglarzy i działaczy,
    3. organizuje zawody i imprezy żeglarskie, również dla osób nie będących członkami Klubu,
    4. organizuje szkolenie sportowych i technicznych kadr żeglarskich,
    5. kontroluje przestrzeganie przez swoich członków zasad bezpieczeństwa żeglugi,
    6. inicjuje i podejmuje z zachowaniem obowiązujących w danym przedmiocie przepisów, inną działalność zmierzającą do realizacji swych celów i zadań oraz opracowuje plany działalności żeglarskiej,
    7. współpracuje z innymi klubami, organizacjami lub instytucjami,
    8. zarządza własnym i powierzonym sprzętem, obiektami i urządzeniami służącymi żeglarstwu.

Rozdział III Członkowie Klubu ich prawa i obowiązki

§ 9

  1. Członkowie Klubu dzielą się na zwyczajnych, honorowych i nadzwy­czajnych.
  2. Członkiem Klubu może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 lat, korzystając z   prawa określonego w artykule 3 Prawa o Stowarzyszeniach.
  3. Przyjęcie w poczet Członków Klubu następuje decyzją zarządu na podstawie złożonej pisemnej deklaracji.
  4. Osoby niepełnoletnie przedkładają pisemną zgodę rodziców lub prawnych opiekunów.
  5. Członkiem honorowym Klubu może zostać osoba, która położyła szczególne zasługi w rozwój żeglarstwa  lub  Klubu.
  6. Członek honorowy posiada wszelkie prawa członka zwyczajnego bez obowiązku opłacania składek.
  7. Członkiem nadzwyczajnym może zostać, na warunkach określonych przez zarząd Klubu, osoba prawna zainteresowana działalnością Klubu,.
  8. Członek nadzwyczajny bierze udział w zebraniach Klubu poprzez upoważnionych przedstawicieli z głosem doradczym.

§ 10

  1. Członek Klubu ma prawo:
    1. korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością Klubu,
    2. wysuwać postulaty i wnioski wobec Władz Klubu,
    3. uczestniczyć z głosem stanowiącym w walnym zebraniu,
    4. wybierać i być wybieranym do władz Klubu,
    5. uczestniczyć we wszystkich imprezach, kursach i obozach organi­zowanych przez Klub, używać proporca i odznaki klubowej.
  2. Członkowie niepełnoletni do 16 lat nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego, oraz prawa udziału w głosowaniu na Walnym Zebraniu.

§ 11

Członkowie Klubu zobowiązani są do:

  1. Czynnego udziału w realizowaniu zadań Klubu.
  2. Ścisłego przestrzegania postanowień regulaminowych Klubu oraz przepisów, uchwał i regulaminów obowiązujących w żeglarstwie amatorskim.
  3. Realizacji zadań statutowych oraz podporządkowania się decyzjom władz klubowych.
  4. Regularnego opłacania  składek.
  5. Stałego podnoszenia swych umiejętności żeglarskich.
  6. Dbałości o urządzenia i sprzęt klubowy.

§ 12

  1. Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
    1. wystąpienia członka Klubu zgłoszonego na piśmie, po opłaceniu wszystkich zaległych składek i innych należności,
    2. skreślenia decyzją Zarządu z listy członków,
    3. wykluczenia członka Klubu decyzją Zarządu,
    4. rozwiązania Klubu,
  2. Członek Klubu może być skreślony z listy członków w przypadku:
    1. uchylania się od realizacji statutowych zadań Klubu,
    2. nieopłacenia składek przez okres 6 miesięcy
  3. Członek Klubu może zostać wykluczony jeżeli w sposób rażący narusza interesy Klubu, przepisy żeglarskie lub też postanowienia Statutu.

§ 13

  1. Sprawy dyscyplinarne rozstrzyga Zarząd Klubu w składzie poszerzonym o przedstawicieli Komisji Rewizyjnej.
  2. W sprawach dyscyplinarnych i członkostwa przysługuje prawo odwołania się do Walnego Zebrania.

§ 14

  1. Za wzorowe wykonywanie swych obowiązków i aktywny udział w pracy Klubu członkowie mogą być wyróżnieni:
    1. pochwałą,
    2. dyplomem,
    3. nagrodą rzeczową lub fundacją imprezy żeglarskiej.
  2. Za nieprzestrzeganie przez członków Klubu Statutu, zarządzeń i uchwał władz przewiduje się następujące sankcje:
    1. upomnienie,
    2. czasowe zawieszenie w prawach członka,
    3. wykluczenie.
  3. Postępowanie dyscyplinarne wszczyna Zarząd Klubu, zgodnie z § 13 niniejszego Statutu.

Rozdział  IV Władze Klubu                                 

§ 15

  1. Władzami Klubu są:
    1. Walne Zebranie,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja władz trwa 4 lata.
  3. Jeżeli inne postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, uchwały władz zapadają zwykłą większością głosów, przy czym dla ich ważności wymagana jest obecność co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie zwołanego zebrania, bez względu na ilość osób uprawnionych do głosowania.
  4. Tryb głosowania ustala Walne Zebranie.
  5. Zarząd Klubu i Komisja Rewizyjna konstytuują się na pierwszym posiedzeniu.

§ 16

Walne Zebrania dzielą się na zwyczajne i nadzwyczajne.

  1. Zebrania zwyczajne odbywają się corocznie w I kwartale, w miejscu i terminie ustalonym przez Zarząd Klubu, z tym” że, co cztery lata odbywają się zebrania sprawozdawczo – wyborcze / §  15 pkt. 2 /
  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie odbywa się na skutek:
    1. uchwały poprzedniego Walnego Zebrania lub Zarządu podjętej większością 2/3 głosów osób obecnych, uprawnionych do głosowania,
    2. wniosku Komisji Rewizyjnej,
    3. wniosku zgłoszonego przez co najmniej 50 % członków zwyczajnych Klubu.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie musi być zwołane w terminie 1 miesiąca od daty złożenia wniosku.

§ 17

W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym:

  1. Członkowie Zarządu OZŻ i PZŻ.
  2. Osoby zaproszone przez Zarząd Klubu.

§ 18

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  1. Uchwalanie w przewidzianym trybie zmian w Statucie Klubu.
  2. Uchwalanie kierunków i programu działania.
  3. Nadawanie godności członka honorowego.
  4. Zatwierdzanie sprawozdań Komisji Rewizyjnej i Zarządu
  5. Udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi
  6. Rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu.
  7. Podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach wniesionych w odpowiednim trybie przez członków i władze nadrzędne oraz Zarząd Klubu.
  8. Ocena działalności Klubu.
  9. Ustalanie wysokości składek i innych opłat.
  10. Wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu zgodnie z § 16 pkt. 1.
  11. Decydowanie o przystąpieniu do innych stowarzyszeń i organizacji.
  12. Odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
  13. Decyzja o zbyciu lub nabyciu nieruchomości.

§ 19

Żadna z uchwał Walnego Zebrania nie może być sprzeczna z aktualnie obowiązującymi przepisami.

§ 20

Zarząd Klubu jest wykonawcą uchwał Walnego Zebrania i stoi na straży postanowień niniejszego Statutu w okresie między Walnymi Zebraniami.

  1. Zarząd Klubu składa się z 3÷5 członków – liczbę członków Zarządu ustala każdorazowo Walne Zebranie.
    Zarząd wybiera ze swego grona Komandora Klubu, vice komandora i sekretarza Klubu. Stanowią oni Prezydium Zarządu.
  2. Do ważności uchwał Zarządu potrzebna jest obecność 2/3 jego członków, w tym Komandora lub vice Komandora.
  3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów z tym, że. w razie ich równej ilości decyduje głos przewodniczącego zebrania.
  4. Zebrania Zarządu zwołuje w razie potrzeby Komandor lub vice Komandor, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
  5. W zebraniach Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym członkowie Komisji Rewizyjnej oraz osoby zaproszone przez Zarząd.
  6. Zebranie przygotowuje wyznaczony członek Prezydium.

§ 21

W zakresie działania Zarządu w szczególności jest :

  1. Reprezentowanie Klubu na zewnątrz.
  2. Zwoływanie Walnych Zebrań, wykonywanie ich uchwał oraz składanie sprawozdań z działalności Klubu.
  3. Przyjmowanie i skreślanie członków Klubu oraz prowadzenie ich ewidencji.
  4. Sprawowanie władzy dyscyplinarnej wobec członków Klubu / §  13 i 14/.
  5. Ustalanie przepisów i regulaminów wewnętrznych, niezbędnych w działalności Klubu.
  6. Podejmowanie decyzji nie zastrzeżonych dla Walnego Zebrania.
  7. Uchwalanie budżetów i przyjmowanie bilansów oraz zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu.

§ 22

Postanowienia Zarządu obowiązują wszystkich członków Klubu.

§ 23

Klub reprezentowany jest przez dwóch członków Prezydium.

§ 24

Zarząd ma prawo obsadzić wakaty w ilości nie przekraczającej 1/3 regulaminowej liczby członków Zarządu.

§ 25

Komisja Rewizyjna
  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 ÷ 5 członków wybranych przez Walne Zebranie.
  3. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu przewodniczącego i sekretarza.
  4. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić osoby będące członkami Zarządu Klubu bądź związane z Klubem umową o pracę.
  5. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy :
    1. przeprowadzanie okresowych kontroli statutowej i finansowej działalności Klubu,
    2. wydawanie poleceń pokontrolnych,
    3. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu oraz stawianie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
    4. występowanie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu lub Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu,
  6. Przedstawiciele Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu Klubu.

§ 26

Zmian w składzie Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zebranie.

Rozdział V Fundusze i majątek Klubu.

§ 27

  1. Na fundusze Klubu składają się :
    1.   składki członkowskie,
    2.   opłaty wpisowe,
    3.   dotacje, subwencje, darowizny,
    4.   dochody z działalności statutowej Klubu.
  2. Klub może posiadać własny majątek w postaci sprzętu żeglarskiego, turystycznego oraz innych urządzeń i nieruchomości zakupionych ze środków własnych lub przekazanych na własność lub użytkowanie.
  3. Dla ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch członków Prezydium.

§ 28

  1. Cały majątek Klubu podlega ścisłej ewidencji w Klubie.
  2. Klub może powierzyć pieczę nad posiadanym majątkiem osobom fizycznym, z zachowaniem wszystkich obowiązujących norm formalno-prawnych.

§ 29

Klub może przyjmować na czasowe używanie / czarter / majątek zakładów pracy, instytucji, organizacji społecznych i osób fizycznych w oparciu o prawidłowo sporządzone umowy.

§ 30

Funduszem i majątkiem Klubu dysponuje Zarząd w oparciu preliminarz budżetowy.

Rozdział VI Postanowienia końcowe

§ 31

  1. Rozwiązanie Klubu może nastąpić:
    1. na podstawie uchwały podjętej przez Walne Zebranie większością 2/3 obecnych i uprawnionych do głosowania.
    2. w przypadku zmniejszenia się liczby członków poniżej 15 osób.
    3. O trybie likwidacji majątku Klubu decyduje Walne Zebranie.

§ 32

  1. Wnioski w sprawie zmian Statutu powinny być złożone na piśmie do Zarządu Klubu co najmniej na 30 dni przed Walnym Zebraniem. Zmiana Statutu musi być przewidziana w porządku obrad Walnego Zebrania.
  2. Dla swej ważności zmiana Statutu wymaga uchwały podjętej większością 2/3 głosów.

§ 33

Prawo interpretacji postanowień niniejszego Statutu i wewnętrznych przepisów Klubu przysługuje wyłącznie Zarządowi Klubu i Walnemu Zebraniu.

§ 34

Uchwała o zmianie statutu oraz uchwała o likwidacji Klubu wymagają zgłoszenia do organu nadzoru.

Niniejszy Statut uchwalono na Walnym Zebraniu w dniu 6 kwietnia 2002 r.